Resan till Prag - Kladruby - 20 - 23 september 2017

Här kommer en reserapport från 2 nya medlemmar och det var vår första resa tillsammans med Beridna Högvakten. Resan arrangerades av Olof Karlander och hans team och resan kommer vara ett minne för livet.

Första dagen fick vi en guidad tur i Prag med buss innan vi checkade in på hotell Pyramida. Vi gick i samlad grupp till Svenska Ambassaden som låg vid klippkanten med en fantastisk utsikt över Prag. Där fick vi en presentation om det politiska läget i Tjeckien.

Dag 2 reste vi till slottet Konopiste där ägaren hade 300 000 troféer från små ugglor till stora tigrar. På kvällen var vi på opera där vi såg operan Rusalka. Operahuset var fantastiskt fint och föreställningen var mycket bra.

Dag 3 var resans höjdpunkt då vi besökte Kladrubystuteriet. Hästarna på stuteriet var av rasen Kladruby och det finns bara 1500 hästar kvar i världen. EU har satsat stora pengar på att rusta upp stuteriet och att rasen skall växa. Vi fick en genomgång om hur driften på stuteriet går till med avel, stamtavlor mm. Vi fick se en av hingstarna visa upp sig från sin bästa sida. Otroligt vacker häst. Efter uppvisningen fick fick åka med  vagnar igenom parken och hästhagar med ston och föl. Denna aktivitet vill man gärna uppleva igen.

Dag 4 var det en rundvandring i ett mycket vackert Prag och vår kvinnliga guide gjorde allt för att vi skulle få se alla vackra hus och kyrkor. Guiden var mycket kunnig och hade alltid någon roligt att lägga till så hela gruppen fick sig ett gott skratt. Vi besökte ett kloster där Strahovsbiblioteket ligger. Det var en fantastisk byggnad med 60 000 böcker och alla var mycket gamla. Det fanns en bok med Gustav II Adolfs protokoll bland samlingarna.

Titta på bilderna som visar en del av det som vi fick vara med om under 4 intensiva dagar.Vi kommer göra fler resor med Beridna Högvakten.

Bertil o Gabriella Gustavsson

26 nov Stallvisning Läs mer

Besök vårt filmbibliotek

Följ oss på Facebook

Kontrollera och uppdatera dina medlemsuppgifter

Föreningen för den Beridna Högvakten har tagit ett nytt och modernt medlemsregister i bruk.

Klicka här för att läsa mer om hur du gör och för att aktivera ditt användarkonto och kontrollera eller uppdatera dina medlemsuppgifter. Det är viktigt för föreningen vi har korrekta och uppdaterade uppgifter så att du som medlem kan få bästa möjliga medlemsservice.

Hedra minnet av en närstående

Skänk en minnesgåva till Föreningen för den Beridna Högvakten. Du stödjer en hundraårig tradition väl värd att bevara.

Följ Livgardets Dragonmusikkår

Livgardets dragonmusikkår (LDK) rider först i den beridna vaktparaden. Här kan du läsa om deras vardag.

Tillsammans med våra sponsorer och drygt 24 000 medlemmar håller vi denna stolta tradition vid liv!